osobní portál občana
487 722 291
komunikace s uradem

Češi se hlásí o elektronickou identitu. Nevyužívají jí však naplno!

Na konferenci Egovernment, která se konala v Mikulově zazněly i informace o aktuálním využívání digitálních služeb státu. Ve stejném období probíhal i průzkum společnosti Gordic o připravenosti obyvatel na digitalizaci veřejné správy.

Závěry prezentací a průzkumu ukazují, že stát digitalizovat chce, snaží se občanovi umožnit komunikovat elektronicky, akceptuje další identifikační prostředky i od soukromých poskytovatelů a tak dále. Na druhou stranu jsou občané málo informovaní, proces se často zdá velmi náročný nebo ne příliš efektivní.

Podívejme se na některá čísla.

Jak na konferenci uvedl Petr Kuchař z Ministerstva vnitra, alespoň jedním identitním prostředkem, tedy například datovou schránkou nebo bankovní identitou, už disponuje pět a půl milionů občanů. V praxi ho zatím použilo 1,8 milionu. K nárůstu uživatelů digitálních služeb přispěla za poslední rok právě bankovní identita. Nejvíce aktivní jsou v této oblasti klienti České spořitelny. Téměř půl milionu z nich využilo svou bankovní identitu v kontaktu se státem. Následují pak klienti ČSOB (více než 300 tisíc) a Komerční banky (téměř 240 tisíc).

Průzkum společnosti GORDIC* ukázal, že navzdory počtu identitních prostředků Češi digitalizaci veřejnosprávních úkonů ve větším měřítku nevyužívají. Neznamená to ale, že by o elektronickou komunikaci s úřady nestáli. Většina lidí (55 procent) si totiž myslí, že jim stát nedává dostatečné možnosti na to, aby své úkony mohli vyřizovat digitálně. Problémem ale může být špatná forma propagace nebo dostupnost informací o digitálních službách. Více než polovina dotazovaných (53 procent) potvrdila, že neví, kde je mohou hledat. O nedostatečné informovanosti svědčí i otázka o možnosti hradit poplatky a řešit životní situace ve své obci online. Třetina lidí (35 procent) vůbec neví, jestli tuto možnost v místě bydliště mají.

průzkum_.jpg

* Z průzkumu společnosti Gordic. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v srpnu 2022 za pomocí dotazování reprezentativního vzorku 800 Čechů a Češek ve věku 18 až 65 let.

Na výše jmenované konferenci mj. zaznělo, že ti lidé, kteří svou elektronickou identitu již využili, ji nejčastěji potřebovali pro přihlášení do Portálu občana, přístup k očkovacímu portálu ÚZIS, při sčítání lidu 2021 nebo v souvislosti s covidovými programy v době pandemie. V letošním roce se však jednoznačně největšímu zájmu těší aplikace MPSV Jenda, jejíž prostřednictvím lze žádat o jednorázový příspěvek 5 000 korun na dítě. Díky ní bylo zaevidováno přes 1 milion nových žádostí o digitální identitu.

Aktivní v poskytování služeb však není pouze stát, ale i města a obce.

Ty prostřednictvím svých lokálních osobních portálů občanů  nabízejí možnost vyřídit běžné záležitosti jako zaplatit poplatek za parkovací kartu či za odpady nebo přihlásit psa. „V těch službách je ještě velký potenciál, zdaleka ne všechna města  disponující portálem občana, v něm provozují všechny nabízené služby. Portály jsou propojené s platební bránou, není tak problém se z domova přihlásit a třeba zaplatit pokutu za špatné parkování platební kartou,“ říká Vít Kasal ze společnosti Gordic.

Více informací se dočtete v rozsáhlejším článku: Parlamentní listy.cz

 

All Rights Reserved HAiDA s.r.o. © 2021, Webdesign by LE CLAVERA s.r.o.

Informace o cookies

Když kliknete na „Přijmout všechny soubory cookie“, poskytnete tím souhlas k jejich ukládání na vašem zařízení, což pomáhá s navigací na stránce, s analýzou využití dat a s našimi marketingovými snahami.

Nastavení cookies


Používáme následující soubory cookies

Při návštěvě jakékoli webové stránky je pravděpodobné, že stránka získá nebo uloží informace na vašem prohlížeči, a to většinou ve formě souborů cookie. Můžou to být informace týkající se vás, vašich preferencí a zařízení, které používáte. Většinou to slouží k vylepšování stránky, aby fungovala podle vašich očekávání. Informace vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí vašim potřebám. Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat. Když kliknete na různé tituly, dozvíte se více a budete moci nastavení změnit. Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete ovlivnit, jak stránka funguje a jaké služby jsou vám nabízeny.

Tyto cookies jsou nezbytné k tomu, aby Webové stránky fungovaly, takže není možné je vypnout. Většinou jsou nastavené jako odezva na akci, kterou na Webových stránkách sami provedete, jako je např. bezpečnostní nastavení, přihlašování, vyplňování formulářů. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookies nebo o nich posílal upozornění. Mějte na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nebudou fungovat. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě. Tyto cookies můžeme nastavovat my nebo poskytovatelé třetí strany, jejichž služby na stránkách používáme. Tyto soubory cookies neukládají žádné informace přiřaditelné ke konkrétní osobě.
Tyto cookies slouží ke zlepšení fungování Webových stránek. Umožňují nám rozpoznat a zjistit počet návštěvníků a sledovat, jak návštěvníci používají Webové stránky. Pomáhají nám zlepšovat způsob, jakým Webové stránky fungují, například tak, že umožňují uživatelům snadno najít to, co hledají. Tyto cookies neshromažďují informace, které by dokázaly identifikovat Vaši osobu. Pomocí těchto nástrojů analyzujeme a pravidelně zlepšujeme funkcionalitu našich Webových stránek. Získané statistiky můžeme použít ke zlepšení uživatelského komfortu a abychom učinili Vaši návštěvu Webových stránek zajímavější pro Vás jako uživatele.