Češi se hlásí o elektronickou identitu. Nevyužívají jí však naplno!
Na konferenci Egovernment, která se konala v Mikulově zazněly i informace o aktuálním využívání digitálních služeb státu. Ve stejném období probíhal i průzkum společnosti Gordic o připravenosti obyvatel na digitalizaci veřejné správy.
Závěry prezentací a průzkumu ukazují, že stát digitalizovat chce, snaží se občanovi umožnit komunikovat elektronicky, akceptuje další identifikační prostředky i od soukromých poskytovatelů a tak dále. Na druhou stranu jsou občané málo informovaní, proces se často zdá velmi náročný nebo ne příliš efektivní.
Podívejme se na některá čísla.
Jak na konferenci uvedl Petr Kuchař z Ministerstva vnitra, alespoň jedním identitním prostředkem, tedy například datovou schránkou nebo bankovní identitou, už disponuje pět a půl milionů občanů. V praxi ho zatím použilo 1,8 milionu. K nárůstu uživatelů digitálních služeb přispěla za poslední rok právě bankovní identita. Nejvíce aktivní jsou v této oblasti klienti České spořitelny. Téměř půl milionu z nich využilo svou bankovní identitu v kontaktu se státem. Následují pak klienti ČSOB (více než 300 tisíc) a Komerční banky (téměř 240 tisíc).
Průzkum společnosti GORDIC* ukázal, že navzdory počtu identitních prostředků Češi digitalizaci veřejnosprávních úkonů ve větším měřítku nevyužívají. Neznamená to ale, že by o elektronickou komunikaci s úřady nestáli. Většina lidí (55 procent) si totiž myslí, že jim stát nedává dostatečné možnosti na to, aby své úkony mohli vyřizovat digitálně. Problémem ale může být špatná forma propagace nebo dostupnost informací o digitálních službách. Více než polovina dotazovaných (53 procent) potvrdila, že neví, kde je mohou hledat. O nedostatečné informovanosti svědčí i otázka o možnosti hradit poplatky a řešit životní situace ve své obci online. Třetina lidí (35 procent) vůbec neví, jestli tuto možnost v místě bydliště mají.
* Z průzkumu společnosti Gordic. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v srpnu 2022 za pomocí dotazování reprezentativního vzorku 800 Čechů a Češek ve věku 18 až 65 let.
Na výše jmenované konferenci mj. zaznělo, že ti lidé, kteří svou elektronickou identitu již využili, ji nejčastěji potřebovali pro přihlášení do Portálu občana, přístup k očkovacímu portálu ÚZIS, při sčítání lidu 2021 nebo v souvislosti s covidovými programy v době pandemie. V letošním roce se však jednoznačně největšímu zájmu těší aplikace MPSV Jenda, jejíž prostřednictvím lze žádat o jednorázový příspěvek 5 000 korun na dítě. Díky ní bylo zaevidováno přes 1 milion nových žádostí o digitální identitu.
Aktivní v poskytování služeb však není pouze stát, ale i města a obce.
Ty prostřednictvím svých lokálních osobních portálů občanů nabízejí možnost vyřídit běžné záležitosti jako zaplatit poplatek za parkovací kartu či za odpady nebo přihlásit psa. „V těch službách je ještě velký potenciál, zdaleka ne všechna města disponující portálem občana, v něm provozují všechny nabízené služby. Portály jsou propojené s platební bránou, není tak problém se z domova přihlásit a třeba zaplatit pokutu za špatné parkování platební kartou,“ říká Vít Kasal ze společnosti Gordic.
Více informací se dočtete v rozsáhlejším článku: Parlamentní listy.cz